Valentum kommenterar

Det var en spännande och intensiv process när Bygghemma gick in som ny ägare av Chillis verksamhet för att säkra upp den framtida utvecklingen av bolaget. Chilli har uppvisat en stark historisk tillväxt och det finns en stor potential i bolagets online-verksamhet. Med Bygghemmas online-expertis har Chilli fantastiska möjligheter realisera denna potentialen och fortsätta den kraftiga expansionstakten.

Henrik Jakobsson, Director på Valentum

Chilli är en butikskedja med försäljning av bl.a. soffor, matgrupper och trädgårdsmöbler samt olika typer av inredningsdetaljer. Bolaget hade 23 butiker i Sverige samt en stark online-närvaro. I en relativt svag retailmarknad hade Chilli lyckats växa med 19% årligen under perioden 2010 till 2014 och nått en omsättning om 324 MSEK. Under 2015 förvärvades bolaget av e-handelsbolaget Bygghemma vilket bildade ett av Nordens största möbelvaruhus på nätet.

Trots den historiskt starka tillväxten hade Göteborgsbaserade Chilli svårigheter med lönsamheten. Detta ledde till att Bygghemma förvärvade delar av bolaget under 2015.

“Vi har hållit ett öga på dem, som vi brukar göra när vi tittar på möjliga förvärv”, säger Mikael Olander, vd för Bygghemma.

Valentum var aktiva som rådgivare i transaktionen. Köpet av Chilli gjorde Bygghemma till en av Nordens största möbelvaruhus på nätet.

I och med köpet av Chilli räknar Mikael Olander med att Bygghemma i år kommer att nå närmare 2 miljarder kronor i omsättning med en positiv rörelsemarginal. En miljard av omsättningen kommer från byggsidan och en knapp miljard från möbel- och inredninsdelen av bolaget. Det innebär i så fall att Bygghemma gått från en omsättning på 270 MSEK till två miljarder på bara tre år.

Bygghemma ägs av familjen Ax:son Johnsons investmentbolag, Nordstjernan. “Nordstjernan är en otroligt stark ägare. Om vi är överens om vilka förvärv vi ska göra så kan vi göra det”, säger Mikael Olander.

Läs mer...

Fakta

  • Bransch: Möbler och inredning
  • Antal anställda: 150

Finansiell historik

Omsättning (miljoner)
  • 233
  • 314
  • 324

Chilli är en butikskedja med försäljning av bl.a. soffor, matgrupper och trädgårdsmöbler samt olika typer av inredningsdetaljer. Försäljningen sker i egna butiker samt online.