I en marknad där konsumenter genomför köp från datorer, mobiler och butiker blir en integrerad upplevelse över de olika kanalerna avgörande i varumärkeshanteringen. Detta var en av drivkrafterna bakom sammanslagningen av Lyko och Bellbox i höstas, som innan sammanslagningen var marknadsledande på e-handel respektive butikshandel inom hårvårds- och skönhetsbranschen. Efter svag tillväxt på konsumentvarmarknaden under de senaste åren väntas stigande BNP och ett skift till dyrare konsumtion, en trend som redan identifierats på marknaden, driva ökande tillväxt de kommande åren.

Investeringsmarknaden eldas på av den attraktiva lånemarknaden och allt fler institutionella investerare söker förvärv i mid market segmentet. Vidare syns en internationaliseringstrend bland svenska aktörer i konsumentvarumarknaden, något som ligger till grund för många av de genomförda förvärven det senaste året.

Värderingsmultiplarna har stigit kontinuerligt i marknaden sedan finanskrisen 2008, med en tydlig premie förknippad med lyx- och sportvarumärken. Premien förklaras av högre förväntad tillväxt i sportvarumarknaden än i resterande marknad och av det stora immateriella värdet i ett lyxvarumärke.

Klicka här för att läsa hela rapporten.

För ytterligare information kontakta:

Robert Bäckström
VD och Partner
Tel: +46 8 41 200 401
Mob: +46 708 129 307
robert.backstrom@valentum.se